مانیکور

پاتوژن های مسری ناخن از طریق خون

آیا شما در معرض خطر ابتلا به ویروس خطرناکی در سالن ناخن خود هستید؟

اگرچه این اتفاق به ندرت می افتد، ممکن است در هنگام ارائه خدمات ناخن این بیماری مسری از طریق خونی به شما منتقل  شود.  بیاموزید که چگونه از خودتان در  برابر  ابتلا  به  این  بیماری خطرناک و ویرانگر محافظت کنید.

نظر کارشناس :

در نوامبر ۲۰۱۴ سازمان تحقیقات رتروویروس های انسانی خبری را منتشر کرد که در آن یک خانم  ۲۲ ساله برزیلی از طریق استفاده از تجهیزات مانیکور دخترعموی خود که نمیدانسته مبتلا به HIV  است،مبتلا به این بیماری شده است. این خانم در معرض عوامل دیگر انتقال دهنده این بیماری نبوده و تجزیه و تحلیل ها و دیگر شواهد نشان می دهد که عامل اصلی انتقال دهنده همان تجهیزات مانیکور بوده اند.

اگر چه ابتلا از طریق این حالت بسیار نادر است، اما این مورد نشان می دهد که ممکن می باشد.

دکتر دانا استرن یکی از متخصصان پوست در هیئت مدیره سازمان ارئه گواهی به متخصصان ناخن ، می گوید : ” تجهیزات مانیکور درست ضدعفونی نشده از طریق تماس خون با خون می تواند عامل انتقال بیماری های مسری از طریق خون باشد. این پاتوژن ها شامل ، هپاتیتB   ، هپاتیت C و ویروس های ایجاد اختلال در سیستم ایمنی انسان است (HIV).”

اگر چه اکثر پاتوژن های حمل شونده با خون از طریق روابط جنسی یا از طریق استفاده از سوزن مشترک برای استفاده غیر قانونی مواد مخدر داخل وریدی انتقال می یابد، اما در برخی موارد ممکن است از طریق اجسام تیز و برنده نیز انتقال یابند . دکتر استرن می گوید : ” انتقال بیماری های مسری از طریق خون در طول ارائه خدمات ناخن می تواند هنگامی که مقدار کمی از پاتوژن خون در تجهیزات مانیکور باقی بماند و در تماس با مشتری دیگر و یا خود تکنسین ها که زخم کوچکی دارند مانند یک برش کاغذ انتقال یابد. این مقدار ناچیز از آلودگی ها میکروسکوپی هستند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نمی باشند. در واقع تجهیزات فقط  تمیز به نظر می رسند ونه ضدعفونی شده “

دکتر استرن تاکید می کند که مهم است بدانیم که همه پاتوژن های مسری از طریق خون ،شبیه به هم نیستند. ویروس های خاص، به طور مثال هپاتیت نوع C می توانند به آسانی از طریق استفاده از تجهیزات مانیکور آلوده و یا تجهیزات یک بار مصرف از جمله قالب های کاشت ناخن و یا سوهان ها منتقل شود زیرا هپاتیت نوع C میتواند حداقل تا ۱۶ ساعت ( حتی تا ۴ روز ) خارج از بدن انسان زنده بماند و هپاتیت نوع C میتواند با قرار گرفتن در معرض مقدار بسیار کمی ویروس منتقل شود.

در زیر به برخی از موارد پیشگیری از ابتلا به این بیماری توسط دکتر استرن اشاره شده است که توصیه شده تمام تکنسین های ناخن آن ها را رعایت کنند  :

واکسیناسون هپاتیت B بایستی حتما توسط تمام تکنسین های ناخن که با عموم در ارتباط هستند انجام شود.
تکنسین هایی که به طور منظم دستکش دست نمیکنند ، بایستی حتما این کار را انجام دهند مخصوصا اگر جراحت و یا برشی در سطح پوست خود دارند.
اجتناب از استفاده از تیغه های برنده مانند ژیلت به تکنسین های ناخن توصیه می شود. همچنین اجتناب در استفاده از تجهیزات برنده مانند سوهان هایی با لبه تیز و ناخن گیرهای تیز.
اقدامات بهداشتی پیشگیرانه در فضای کار نه تنها سلامت مشتری را تضمین می کند بلکه سلامت خود تکنسین ناخن را نیز تضمین می کند. تجهیزات یک بار مصرف از جمله سوهان ناخن های پر منفذ و بافرها بایستی پس از اتمام کار هر مشتری دور انداخته شوند. یکی دیگر از دلایل این کار این است که تکنسین ها به طور مداوم تجهیزات آلوده را در دستان خود نگه ندارند. فضاهای کاری باید بسیار سازمان یافته باشند به طوری که تجهیزات جدید و تمیز کاملا از تجهیزات استفاده شده و کثیف جدا شده باشد.
ارائه دهندگان تجهیزات مراقبت های بهداشتی از استانداردهای” اقدامات پیشگیری جهانی استفاده کنند. ” این بدین معنی است که با همه افراد و همه تجهیزات به گونه ای رفتار کنند که یقین دارند آلوده است. این مورد به خصوص برای تکنسین هایی که به طور معمول تاریخچه سلامت مشتریان خود را نمیدانند، بسیار مهم است.

نظر برخی ازتکنسین ها ی ناخن :

من در برای انتقال و یا در معرض بودن هرگونه پاتوژن از طریق خون نگران نیستم. این موضوع همیشه در ذهن من وجود دارد و به همین دلیل تمام اقدامات پیشگیری را انجام داده ام.من هرگز گوشت های اضافی کنار ناخن را نمیبرم، همیشه دستکش دست می کنم ،و با استفاده از مواد ضد عفونی کننده بیمارستانی همه چیز را از جمله تجهیزات ، میز و حتی چراغ ها را ضدعفونی میکنم . هم چنین برای هر مشتری از یک حوله جدید استفاده می کنم. در واقع  هر مشتری را به گونه ای در نظر می گیرم که انگار یک بیماری مسری دارند.برای هر کس از یک سوهان جدید استفاده میکنم و همه چیز ضدعفونی شده است.من برای هر مشتری برگه ای در نظر گرفته ام که مواردی که برای من مهم است را پر میکنند و این به من کمک می کند تا بتوانم به آنها خدمات بهتری ارائه دهم.

بت آلبرت ، کانادا

پس از ۲۸ سال تجربه دیگر نگران چنین چیزهایی نیستم ولی محتاطانه عمل می کنم. به ندرت خون در کارهای من دیده می شود ولی اگر این اتفاق بیافتد مطلقا به آن دست نمیزنم. در صورت خون ریزی با استفاده از پودر قطع کننده خون سریعا آن را بند میاورم. گهگاه مشتریان گوشت های اضافه ناخن های خود را میبرند و یا آنها را میکنند که در هنگام سوهان کردن آن قسمت ها بعضی اوقات خون ریزی می کند. ما در سالن جعبه کمک های اولیه داریم و از مشتری میخواهیم که آن محل را  با آب و صابون میکروب کش بشورند. پودر قطع کننده خون واقعا برای بند آوردن خون ریزی های آنی بسیار مفید است ولی اگر از این مورد استفاده نمی کنید فشار یک دستمال کاغذی تا زمان بند آمدن خون بهترین روش است.

جیل رایت ، استرالیا

نویسنده :

رضا آیرملونژاد
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.